donderdag 1 november 2012

Uiensoep op z'n Portugees

De Franse uiensoep is een algemeen begrip. Een heerlijke krachtige soep waar stokbrood in zit, gegratineerd met kaas. Helaas verbrand je altijd je tong bij het eten van die soep (ik wel te minste, zelfs na een miljoen keer blazen).

Maar nu heb ik iets anders! ‘Portugese uiensoep’, heerlijk zoet en zacht van smaak. Afgelopen zomer was ik op vakantie in Portugal, in de stad Estoril/Cascais. Dat plaatsje staat bekend om zijn huiskamers, omgebouwd tot restaurants. Met puur toeval kwamen mijn vriend en ik in zo’n knusse huiskamer terecht. We bestelde beide een uiensoep, met de gedachte dat we een Franse uiensoep zouden krijgen waar we zin in hadden. Maar niets was minder waar. De ober kwam vrolijk twee kommen soep brengen met een wittig goedje erin. Nou ja, proeven dan maar. Het staat niet voor niets op de kaart. Ik kan jullie vertellen, deze smaak ervaring was overweldigend! Het kommetje was leeg en ik wou meer. Zo zoet en zo zacht van smaak. En ik had mijn tong niet eens verbrand! Op goed geluk en na wat onderzoek had ik het recept thuis uitgeprobeerd en dat wil ik graag met jullie delen.

Recept voor vier personen.
 
0,75 cl water
2 runderbouillon blokken
1 kilo uien

Staafmixer
Behoorlijk grote pan

Zo maak je het.

Je schilt de kilo uien en snijd ze en iets wat grove stukken. Je zet het water op, en voegt de twee bouillon blokken toe. Even de blokken op laten lossen, en dan doe je de in stukken gesneden uien voorzichtig in de pan. De uien kook je tot ze zacht worden, dan kan je ze pureren. Er zijn twee mogelijkheden:
1.       Pureren tot de soep helemaal glad is.
2.       Pureren en wat grove stukken over laten.

Mijn voorkeur gaat uit naar pureren en stukken overlaten. En tadaa, een stukje Portugal in je keuken.

Tip.
Uien binden, dus als je twee dagen met de soep wilt doen, moet je er de tweede dag wat water bij voegen. Anders heb je een dikke pap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten