donderdag 22 november 2012

Een Brabants meisje en het frietei uit Venlo

Je loopt al de hele ochtend door de inspirerende stad Venlo te slenteren, het is koud en je krijgt zin in iets lekkers. Er zijn dan twee dingen die je kan doen, of een restaurant induiken en een kop soep bestellen, of een ‘frietei’ bestellen.

Ik koos voor dat laatste. Het is een typisch Venloos gerecht. En tja, als ik er dan toch in Venlo ben… Vol aarzeling en nieuwsgierigheid liep ik bij Automatiek Piccadilly naar binnen. In het Venloos werd ik te woord gestaan. ‘Of ik iets wilde bestellen?’. Uhja, een frietei…of zo iets. Voor ik met mijn ogen kon knipperen stond het voor mijn neus. Dat is dan €1,50,- jonge dame.

Vol verwachting liep ik met het rare bolletje in mijn hand naar een tafeltje. En nu? Hoe stop ik dat toch in mijn mond? Ik vroeg het aan de meneer achter de balie. ‘Gewoon, je mond open en een hap nemen’, zei hij alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Het klinkt dan ook heel logisch, maar ik wist niet wat me te wachten stond, en dat bolletje was toch best groot. Met angst dat  de inhoud van het frietei me om de oren zou vliegen nam ik een hap. Het eerste wat ik dacht was: mmm lekker! En de tweede gedachte die in me op kwam: jaaaaa niet geknoeid. Ik hou van het frietei.

De man achter de balie zat naar me te kijken. Dan kan ik jullie wel vertellen dat dat een beetje ongemakkelijk is. Vooral als je met zo’n gekke bol voor je neus zit. Maar ach, toen ik hem de mededeling gaf dat het erg lekker was, was de goede man gerustgesteld.

Tot mijn grote spijt is het een familierecept, en de goede man wilde niks loslaten. Mijn nieuwsgierigheid kan ik niet bedwingen. Dus misschien probeer ik het frietei binnenkort wel na te maken. Het is zeker de moeite waard om het nog een keer te eten. Maar dan wel in het authentieke frietzaakje aan de Kleine Beekstraat in Venlo. Want daar komt het ‘famouse frietei onder de Venlonaren’ tenslotte vandaan.

En zoals ze op z’n Venloos zeggen: Haje!
 
Het frietei!
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten